روح واقعی گفت‌و‌گو باید بتواند استعداد دیگران را بیش از استعداد شما شکوفا کند. «برویر»

 هدف از هدایت گفت‌و‌گو تسلط یافتن بر گفت‌و‌گو نیست (که در تضادّ با جذبه است)، بلکه هدف این است که اطمینان دهید گفت‌و‌گو با حمایت شما، در جهت خواسته‌های فرد مقابل ادامه می‌یابد، به نحوی که علاقه و توجه او دائماً جلب شود.

 خود را در یک موقعیت اجتماعی تصور کنید. شما تنها ایستاده‌اید و با یک بشقاب غذا در یک دست و یک لیوان نوشابه در دست دیگر، سرتان مشغول کار خودتان است. یک مرتبه کسی به سراغ شما می‌آید و بلافاصله دربارۀ خودش صحبت می‌کند، «این کار را کردم؛ فلان کار راانجام می‌دهم.»

 بعد از ده ثانیه، با خود فکر می‌کنید: «چطور می‌توانم از اینجا فرار کنم!» حال، اجازه دهید همین موقعیت را تصور کنیم، فقط با این تفاوت که این بار کسی به سراغتان می‌آید و بعد از ده ثانیه شما را وادار می‌کند که دربارۀ خودتان صحبت کنید. ترجیح می‌دهید وقتتان را با چه کسی بگذرانید؟ هیچ تردیدی نیست.

دربارۀ علایق فرد مقابل صحبت کنید

 همۀ ما از صحبت دربارۀ موضوعاتی که مورد علاقه‌مان است لذت می‌بریم؛ به خصوص زمانی که به نظر می‌رسد شنونده هم از آن لذت می‌برد.وقتی افراد دربارۀ موضوعی که برایشان اهمیت دارد صحبت می‌کنند، دوست دارند دربارۀ خودشان به شنونده‌هایی که با آنها همدردی می‌کنند، چیز‌های زیادی بگویند. وقتی در یک گفت‌وگو شنونده هستید، باید به دقت گوش کنید تا راه‌های گوناگونی را که می‌توانید در جهت هدایت گفت‌و‌گو اتخاذ کنید، بیابید. شما باید به دنبال راهی برای حفظ گفت‌و‌گوی خود باشید، به نحوی که دیگران را ترغیب کنید تا هر اندازه که دوست دارند بر گفت‌و‌گو تسلط یابند.

 سود دیگری که نصیب شما می‌شود این است که اغلب از افرادی که کمی با آنها هم‌داستان هستید و افرادی که با آنها موافقید، چیز‌های زیادی می‌توانید بیاموزید. ذهن ظریف، ذهن پذیرنده و به وجود آورندۀ رفتار محبت‌آمیز فرد جذاب است.

راهکارهایی برای جذب دیگران

 مطمئن‌ترین راه برای هدایت هر گفت‌و‌گو پرسیدن سؤال‌هایی است که با چه کسی، چه چیزی، چرا، چه وقت، کجا و چگونه شروع می‌شود. سؤال‌هایی که با یکی از این کلمات شروع می‌شوند معمولاً پاسخ آنها بله یا خیر نیست. پاسخ‌ها نیاز به گفتن حقایق، حالات، احساسات و جزئیات دارند. شخصی که این سؤال‌ها را می‌پرسد کنترل گفت‌و‌گو را در دست می‌گیرد.

 زمانی که قصه یا حکایتی نقل می‌شود یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بیرون کشیدن عکس‌العمل‌ها، پاسخ‌ها و نظرات دیگران، پرسیدن سؤال‌هایی است مثل: «در این باره چه احساسی داری؟» یا «دربارۀ آن چه فکر می‌کنی؟». پاسخ این سؤال‌ها بیشتر اوقات گسترده است و شخصی که حرف می‌زند، به خاطر پرسیدن این سؤال‌ها گمان می‌کند که شما فرد جذاب و باهوشی هستید.


                                                            «قدرت جَذَبه»، تألیف برایان تریسی و ران آردن